• Strona główna
  • O nas
  • Regulamin serwisu
  • Kontakt
piątek, maj 16, 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
InfoCare
  • Styl życia
    • Pozostałe
    • Biznes
    • Polecane
      • Czym jest skóra syntetyczna?
      • Co musisz wiedzieć przed zrobieniem tatuażu typu rękaw
      • Czym otworzyć piwo?
  • Zdrowie i uroda
  • Dziecko
  • Moda
  • Dom i ogród
  • Podróże
  • Technologia
InfoCare
  • Styl życia
    • Pozostałe
    • Biznes
    • Polecane
      • Czym jest skóra syntetyczna?
      • Co musisz wiedzieć przed zrobieniem tatuażu typu rękaw
      • Czym otworzyć piwo?
  • Zdrowie i uroda
  • Dziecko
  • Moda
  • Dom i ogród
  • Podróże
  • Technologia
InfoCare
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
Strona główna Pozostałe Praca

Pokolenie Z, a rekrutacja pracownika

Redakcja InfoCare przez Redakcja InfoCare
17 maja 2023
w Praca
A A
0
Pokolenie Z, a rekrutacja pracownika

To już się dzieje – pokolenie Z coraz mocniej zaznacza swoją obecność na rynku pracy. Co istotne, okazuje się, że osoby urodzone w czasach „boomu technologicznego” mają nie tylko inne oczekiwania wobec przyszłych pracodawców, ale jednocześnie nie są podatni na wszystkie wykorzystywane dotąd metody i techniki rekrutacji. Jak więc dotrzeć do pokolenia, dla którego naturalnym kanałem komunikacji jest internet? Jakie zmiany warto wprowadzać w organizacji, by przyciągnąć pokolenie Z? Podpowiadamy – zapraszamy do artykułu!

Spis treści

  • 1 Pokolenie Z – czyli kto?
  • 2 Jakie oczekiwania wobec pracy ma pokolenie Z?
    • 2.1 Skuteczna rekrutacja musi być dopasowana do kandydata
    • 2.2 Jak rekrutować i jak pracować z pokoleniem Z?

Pokolenie Z – czyli kto?

Pokolenie Z, pokolenie Y, pokolenie X… choć używamy tych sformułowań na co dzień, to okazuje się, że nie wszystkie są dla nas jasne i klarowne. Warto więc zacząć od krótkiego wyjaśnienia!

Jakie grupy ludzi można aktualnie spotkać na rynku pracy? Najstarszą z nich jest pokolenie tzw. baby boomers, czyli osób urodzonych w latach 1945-1965. Jak jednak nieciężko wywnioskować po liczbach, to to pokolenie powoli kończy już swoją aktywność zawodową i przechodzi na emeryturę.

Kolejnym pokoleniem na rynku pracy jest tzw. generacja X – w tym wypadku mówimy o osobach urodzonych w latach 1960-1980. Nie da się ukryć, że głównym doświadczeniem pokoleniowym dla tej generacji jest przemiana ustrojowa w Polsce – to właśnie wtedy generacja X wchodziła w dorosłość, a tym samym w pierwsze zawodowe doświadczenia. Jako jedną z głównych cech pokolenia X wymienia się skoncentrowanie na karierze, wysoką ambicję i chęć osiągnięcia wysokiego statusu społecznego. Warto również zaznaczyć, że osoby te są przyzwyczajone do tradycyjnych kontaktów społecznych – smartfony i aplikacje nie są dla nich aż tak naturalne.

Następnie płynnie przechodzimy do pokolenia Y, nazywanego także millenialsami, czyli osób urodzonych w latach 1980-1996. W tym przypadku niewątpliwie mamy już do czynienia z postępującą globalizacją i rozwojem nowoczesnych technologii. Bezapelacyjnie to osoby, które biorą życie w swoje ręce – są kowalami własnego losu.

I tak dochodzimy do meritum – pokolenie Z lub inaczej pokolenie C, czyli osoby urodzone po 1995 roku i jednocześnie najmłodsza generacja na rynku pracy. Pokolenie Z dorastało w dobie internetu, aplikacji, smartfonów i wszechobecnej technologii, tym samym przyzwyczajone jest do życia on-line. Do głównych cech pokolenia C zalicza się mobilność i szybką reakcję na zmiany. Czy w związku z tym rekrutacja pracownika z pokolenia Z powinna wyglądać nieco inaczej? Już wyjaśniamy!

Jakie oczekiwania wobec pracy ma pokolenie Z?

Okazuje się, że czasy, w których się urodziliśmy mają bardzo duży wpływ na wiele aspektów naszego życia, w tym również na pracę. Tym samym, szybko stało się jasne, że generacja Z ma nieco inne oczekiwania względem rekrutacji i pracy niż wcześniejsze pokolenia.

Oczywiście głównymi powodami tego stanu rzeczy jest nieograniczony dostęp do internetu i mobilność, którymi to cechuje się omawiane pokolenie. Osoby z generacji Z doskonale wiedza, że każdą sprawę mogą załatwić ze swojego smartfona i to z dowolnego miejsca na świecie. Dodatkowo, zdecydowana większość osób z tego pokolenia świetnie zna język angielski, co ułatwia im podjęcie pracy nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Co więcej, spowodowany pandemią rozwój pracy zdalnej sprawia, że codzienne dojazdy do biura nie są tym, czego szuka najmłodsze pokolenie.

Okazuje się także, że generacja Z ma nieco inne podejście do zawodowych obowiązków. Zupełnie inaczej niż w przypadku pokolenia X – młodzi ludzie pracują by żyć, a nie odwrotnie. Nie chcą spędzać w pracy kilkanaście godzin dziennie, wolą korzystać z życia! To oczywiście spore wyzwanie dla pracodawców – ci muszą bowiem oferować potencjalnym pracownikom takie benefity, które trafiają w ich potrzeby. Zmienia się także forma ogłoszeń o pracę – na popularności zyskują krótkie i treściwe ogłoszenia, przepełnione ciekawymi infografikami. Pokolenie Z doskonale wie, czego chce, dlatego oferty pracy powinny dokładnie trafiać w ich oczekiwania.

Skuteczna rekrutacja musi być dopasowana do kandydata

Organizacje, którym zależy na pozyskiwaniu najlepszych kandydatów, muszą być elastyczne. Tak, jak wspominaliśmy, ofertę pracy należy każdorazowo dopasować do pracownika, którego szukamy. Aby to zrobić, trzeba stworzyć sylwetkę idealnego pracownika. Wykreowanie takiej persony, pozwoli nam skutecznie docierać do osób, które spełniają nasze kryteria, a więc na:

  • zaadresowanie odpowiednich źródeł pozyskiwania kandydatów (dla przykładu, pokolenie Z dużo więcej czasu spędza na dedykowanych pracy mediach społecznościowych, aniżeli wertując ogłoszenia o pracę na popularnych serwisach),
  • dopasowanie treść ogłoszenia (mając wizję idealnego kandydata o wiele prościej będzie wypunktować w ogłoszeniu korzyści, na jakich zależy pracownikowi czy dobrać język komunikacji odpowiedni do grupy docelowej),
  • ułożenie procesu rekrutacji (warto ustalić, czy pierwsze spotkanie może odbyć się on-line – wszak pokolenie Z bardzo szanuje swój wolny czas i być może możliwość rekrutacji on-line będzie dla nich kluczowa).

Jak rekrutować i jak pracować z pokoleniem Z?

Znając już cechy i wartości, którymi kieruje się pokolenie Z nieciężko zauważyć, że ta grupa pracowników nieco kwestionuje tradycyjny model pracy. Generacja Z ceni niezależność i swobodę – dlatego bardzo często takie osoby sprawdzają się w zawodach, w których możliwy jest zadaniowy tryb pracy. Pozwala im to wykonywać zawodowe obowiązki w dogodnych dla nich godzinach, nie rezygnując z własnych pasji czy hobby. Co więcej, wiele badań pokazuje także, że osoby z pokolenia Z chcą mieć wpływ na otaczający ich świat, dlatego bardzo często decydują się podjąć zatrudnienie w firmach odpowiedzialnych społecznie.

Co więc warto zaakcentować w ogłoszeniu o pracę kierowanym do kandydatów z pokolenia Z? Przede wszystkim:

  • możliwość praca zdalnej lub hybrydowej – jeśli dane stanowisko zezwala na możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, warto podkreślić to w ogłoszeniu – dla osób z pokolenia Z praca przy w biurze od 9 do 17 jest mocno wypalająca.
  • rekrutacja on-line – spotkania czy zadania rekrutacyjne, które można wykonać na spotkaniu on-line, powinny odbywać się właśnie w takim trybie. Generacja Z jest przyzwyczajona do komunikacji on-line, a dodatkowo mocno ceni swój czas wolny – dojazd do siedziby firmy przez zakorkowane miasto nie będzie dla nich atrakcyjną opcją.
  • work–life balance – właśnie, czas wolny! Osoby z pokolenia Z jasno podkreślają, że pracują po to, aby żyć, a nie odwrotnie. Praca po godzinach nie wchodzi więc w grę.
  • zadaniowy tryb pracy – generacja Z jest nastawiona na zadania, a nie na czas wykonywania obowiązków. Cenią możliwość pracy o dowolnych godzinach, dlatego praca w trybie zadaniowym ma dla nich istotne znaczenie.
  • jawność wynagrodzeń – młodzi ludzie oczekują, że wynagrodzenie będzie podane już w ogłoszeniu, ewentualnie na pierwszych etapach rekrutacji. Nie chcą poświęcać czasu na udział w procesie, nie wiedząc, czy kwestie finansowe będą im odpowiadały.

Podsumowując, rekrutacja kandydatów z pokolenia Z powinna być krótka, zwięzła i atrakcyjna. Dodatkowo, warto korzystać z technik takich jak direct search, a ogłoszenia o pracę umieszczać w dedykowanych mediach społecznościowych. Dobrze jest prowadzić rozmowy rekrutacyjne on-line bądź postawić na boty w rekrutacji. Powodzenia!

Poprzedni artykuł

Jak wybrać idealny portfel damski? Poradnik dla kobiet

Następny artykuł

Na czym polega pożyczka konsolidacyjna?

Redakcja InfoCare

Redakcja InfoCare

Następny artykuł
Na czym polega pożyczka konsolidacyjna?

Na czym polega pożyczka konsolidacyjna?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Popularne
  • Komentarze
  • Najnowsze
Czym jest skóra syntetyczna? Wyjaśnienie, wady i zalety

Czym jest skóra syntetyczna? Wyjaśnienie, wady i zalety

14 grudnia 2020
Strój na kolację: Zdefiniowane kody ubrań

Strój na kolację: Zdefiniowane kody ubrań

13 marca 2020
5 powodów, aby następnym razem użyć lubrykantu

5 powodów, aby następnym razem użyć lubrykantu

13 marca 2020
5 rzeczy, których dzieci naprawdę muszą się uczyć w przedszkolu

5 rzeczy, których dzieci naprawdę muszą się uczyć w przedszkolu

13 marca 2020
robienie tatuażu rękaw

Wszystko, co musisz wiedzieć przed zrobieniem tatuażu typu rękaw

1
tatuaż na żebrach

Wszystko, co chciałbym wiedzieć przed zrobieniem sobie tatuażu na żebrach – najbardziej „bolesnego” z nich wszystkich.

1
Hulajnoga elektryczna – co warto wiedzieć przed zakupem?

Hulajnoga elektryczna – co warto wiedzieć przed zakupem?

1
Poradniki Jak czyścić buty – sprawdzone porady

Poradniki Jak czyścić buty – sprawdzone porady

1
Obiektyw szerokokątny Canon – dlaczego to must-have dla filmowców i fotografów?

Obiektyw szerokokątny Canon – dlaczego to must-have dla filmowców i fotografów?

14 maja 2025
Masaż Kobido – japoński lifting twarzy bez skalpela, który podbija serca kobiet

Masaż Kobido – japoński lifting twarzy bez skalpela, który podbija serca kobiet

14 maja 2025
Dlaczego warto postawić na Calvin Klein?

Dlaczego warto postawić na Calvin Klein?

13 maja 2025
Pracownik magazynu obowiązki – co powinno znaleźć się w jego zakresie zadań?

Pracownik magazynu obowiązki – co powinno znaleźć się w jego zakresie zadań?

12 maja 2025

Najnowsze artykuły

Obiektyw szerokokątny Canon – dlaczego to must-have dla filmowców i fotografów?

Obiektyw szerokokątny Canon – dlaczego to must-have dla filmowców i fotografów?

14 maja 2025
Masaż Kobido – japoński lifting twarzy bez skalpela, który podbija serca kobiet

Masaż Kobido – japoński lifting twarzy bez skalpela, który podbija serca kobiet

14 maja 2025
Dlaczego warto postawić na Calvin Klein?

Dlaczego warto postawić na Calvin Klein?

13 maja 2025
Pracownik magazynu obowiązki – co powinno znaleźć się w jego zakresie zadań?

Pracownik magazynu obowiązki – co powinno znaleźć się w jego zakresie zadań?

12 maja 2025

InfoCare - czyli portal dbający o informacje. Prezentujemy ciekawostki lokalne i ze świata. Naszym mottem jest "Sharing is Caring", czyli dzieląc się informacjami i edukując, troszczymy się i pomagamy innym. Naszą misją jest dostarczanie wartościowych informacji na różne tematy pozwalające poprawić jakość naszego życia i egzystencji w tym pędzącym świecie.

Kategorie

  • Biznes
  • Dom i ogród
  • Dziecko
  • Moda
  • Podróże
  • Pozostałe
  • Praca
  • Styl życia
  • Technologia
  • Zakupy
  • Zdrowie i uroda

Najnowsze artykuły

Obiektyw szerokokątny Canon – dlaczego to must-have dla filmowców i fotografów?

Obiektyw szerokokątny Canon – dlaczego to must-have dla filmowców i fotografów?

14 maja 2025
Masaż Kobido – japoński lifting twarzy bez skalpela, który podbija serca kobiet

Masaż Kobido – japoński lifting twarzy bez skalpela, który podbija serca kobiet

14 maja 2025
  • Strona główna
  • O nas
  • Regulamin serwisu
  • Kontakt

© 2020 Wszelkie prawa zastrzeżone infocare.pl.

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Styl życia
    • Pozostałe
    • Biznes
    • Polecane
      • Czym jest skóra syntetyczna?
      • Co musisz wiedzieć przed zrobieniem tatuażu typu rękaw
      • Czym otworzyć piwo?
  • Zdrowie i uroda
  • Dziecko
  • Moda
  • Dom i ogród
  • Podróże
  • Technologia

© 2020 Wszelkie prawa zastrzeżone infocare.pl.